اقدام به پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور

هر دانش پژوهی که از یکی از دانشگاه‌های ایران مدرک ( دیپلم و پیش دانشگاهی ، لیسانس ، فوق لیسانس ) گرفته است می تواند تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه های خارج از کشور ادامه دهد ، اما روند اقدام به پذیرش ( Apply ) دانشگاه های بین المللی در مقاطع مختلف بسته به دانشگاه ، شهر ، کشور و سال اقدام متفاوت است که با مراجعه به سایت دانشگاه ها در هر سال و مطالعه نیازمندی ها ( Requirements ) از نحوه و شرایط اقدام آگاه خواهید شد .

دارالترجمه رسمی خداوردیان

مدارک مورد نیاز برای اقدام به پذیرش ( Apply ) :

 

» مدرک بین المللی زبان انگلیسی : نمره‌ ی یکی از آزمون های TOEFL ( تافل ) یا IELTS ( آیلتس ) و یا آزمون های مرتبط با اقدام به پذیرش دوره کارشناسی اعم از SAT ( ست ) برای آمریکا ، YOS داخلی برای ترکیه و … .

» آزمون GRE General ( جی آر ای عمومی ) : برای دانشگاه‌های آمریکا و برخی از دانشگاه‌های کانادا و سایر کشورها

» آزمون GRE Subject ( جی آر ای موضوعی ) : برای برخی رشته ها اعم از فیزیک ، زیست ، ریاضی و … .

» آزمون GMAT ( جیمت ) : برای رشته های مدیریت ( Management ) .

» مدارک تحصیلی : مدرک کارشناسی ( دانشنامه ) برای پذیرش کارشناسی‌ارشد یا دکترای پیوسته ، مدرک کارشناسی ارشد ( دانشنامه ) برای پذیرش دکترا .

» رزومه : ( Resume & CV ) .

» مقالات علمی ، نوشتن کتاب : ضروری نیست اما توصیه می‌شود .

» ریزنمرات تحصیلی : ( Official Transcript ) برای دانشجویان سال آخر ریزنمرات رسمی تا آخرین نمره ترم جاری .

» توصیه نامه از اساتید : ( Letter of Recommendation ) .

» انگیزه نامه : ( Statement of Purpose ).

زمان مناسب برای اقدام به پذیرش ( Apply ) :

چنانچه شما قصد دارید که در پاییز سال آینده تحصیلات خود را در خارج از کشور آغاز کنید ، معمولا لازم است که مدارک مورد نیاز را تا قبل از پایان سال جاری میلادی تکمیل نموده باشید ، به عنوان نمونه چنانچه شما قصد دارید که در پاییز سال ۲۰۱۳ میلادی تحصیلات خود را شروع نمایید ، باید مدارک مورد نیاز را تا قبل از پایان سال ۲۰۱۲ آماده کرده باشید .

اصولا دانشگاه ها در دو نوبت اقدام به پذیرش می کنند : پاییز ( Fall ) و بهار ( Spring ) که بسته به دانشگاه و کشور ددلاین های ( Deadline ) متفاوتی دارند . تنها تفاوت پذیرش در این دو ترم نسبت به هم در میزان احتمال بیشتر در دریافت کمک هزینه ( TA / RA ) و … می باشد .

از آنجا که نتایج آزمون های بین المللی زبان خارجه و همچنین بلافاصله پس از آزمون آماده نخواهد شد و معمولا چند هفته پس از آزمون قابل ارسال به دانشگاه‌ها می‌باشد ، اکیداً توصیه می‌شود که تا قبل از آبان ماه سال جاری این آزمون ها گذرانده شود . ددلاین دانشگاه‌های مختلف برای ارسال مدارک متفاوت است ، اما اغلب دانشگاه‌های کانادا و آمریکا از شما می‌خواهند که مدارک را بین ۶ تا ۹ ماه قبل از شروع ترم برای آنها ارسال نمایید ، به عنوان نمونه ددلاین اغلب دانشگاه‌های آمریکا برای شروع تحصیل در پاییز سال ۲۰۱۳ میلادی ، ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ یا ژانویه سال ۲۰۱۳ می‌باشد.

بسیاری از دانشجویان در زمان ارسال مدارک همچنان مشغول به تحصیل هستند و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌انداز این رو اصولا دانشگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در زمان شروع تحصیل یا حتی بعد از شروع تحصیل ، مدرک گواهی پایان دوره تحصیلی ( دانشنامه ) از مقطع قبلی را به واحد ثبت نام دانشگاه ارائه نمایید . در نتیجه در زمان ارسال مدارک لازم نیست که حتما فارغ‌التحصیل شده باشید ، می‌توانید در سال آخرِ تحصیل مدارک خود را ارسال نمایید . بدیهی است که قبل از شروع تحصیل در خارج از کشور باید از دانشگاه‌ فعلی فارغ‌التحصیل شده باشید .

مراحل پروسه اقدام به پذیرش ( Apply ) :

  • ۱ . انتخاب کشور ، شهر و دانشگاه ها ( University Ranking )
  • ۲ . تماس با اساتید دانشگاه ها
  • ۳ . ترجمه مدارک تحصیلی و سایر مدارک
  • ۴ . پر کردن تقاضانامه دانشگاه ها ( Application Form )
  • ۵ . پرداخت هزینه های دانشگاه ها ( Application Fee )
  • ۶ . ارسال مدارک به دانشگاه ها