خروج از کشور

آزاد سازی مدارک تحصیلی و دانشگاهی :

پس از مراجعه به ” واحد اعزام به خارج با هزینه شخصی ” اتاق ۳۱۲ واقع در طبقه سوم وزارت علوم ، با ارائه اصل و کپی پذیرش ( غیرمشروط ) به همراه شناسنامه و کارت ملی و کپی نمره TOEFL یا IELTS یا TOLIMO یا MCHE و نامه مربوط به فارغ التحصیلی که از دانشگاه گرفته می‌شود ، پرونده سریعا تشکیل می‌شود . شنبه‌ها و سه شنبه‌ها شورا تشکیل می‌شود و مدارک بررسی می‌شوند . پس از تایید مدارک توسط شورا ، نامه‌ای به نظام وظیفه به شما داده می‌شود و وقتی وثیقه گذاشتید می‌توانید نامه را از وزارت علوم دریافت کنید و به دانشگاه ببرید تا مدارک شما آزاد شود . لازم به توضیح می‌باشد که کار گذاشتن وثیقه در یک روز انجام می‌شود و همان روز می‌توانید برگردید وزارت علوم و نامه دانشگاه را دریافت نمایید .

دارالترجمه رسمی خداوردیان

مهر خروج از کشور :

برابر با قوانين موضوعه در نظام كنوني ، تمامي شهروندان ايراني براي خروج از كشور بايد وضعيت خروجي خود را معين نمايند تا به هنگام خروج از كشور در مبادي ورودي و خروجي به مشكل برخورد نكنند . پيش از اين ، نوع و مجوز خروج از كشور با چاپ نوشته اي در صفحه نخست پاسپورت مشخص مي شد كه براي افراد مختلف متن و شرايط آن متفاوت بوده و به مهر خروج معروف مي باشد . اما از ابتداي سال ۱۳۸۹ ديگر هيچ نوشته يا به اصطلاح مهر خروجي در پاسپورت ها چاپ نمي شود . بلكه تمامي مجوزهاي خروج در سيستم آنلاين پليس گذرنامه جمهوري اسلامي ايران ثبت مي شود و فقط براي مامورين پاسپورت كنترل در مبادي خروجي قابل روئيت است . مهلت خروج از کشور ۲ ماه پس از تاریخ دریافت نامه از وزارت علوم خطاب به اداره گذرنامه است .

معافیت نظام وظیفه ( ویژه آقایان ) :

انجام خدمت وظیفه عمومی یا دریافت معافیت از خدمت ، جهت خروج از کشور الزامی است . در موارد خاص می‌توانید با سپردن وثیقه به مدت کوتاه از کشور خارج شوید ، اما چنانچه قصد ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید ، انجام یا دریافت معافیت نظام وظیفه لازم است .

معافیت پزشکی  :

+ اقدام برای معافیت پزشکی ، شامل مراحل ذیل است :

    1. شناخت پیدا کردن نسبت به بیماری یا بیماری های احتمالی که می تواند شما را معاف نماید . فهرست بیماریها را می توانید از طریق صفحاتی مثل این و یا جستجو در گوگل بیابید . سپس با پرینت این صفحات و مراجعه به یک پزشک عمومی ، از او بخواهید شما را برای تمام آن مشکلات مورد معاینه قرار دهد .

 

    1. مراجعه به پلیس + ۱۰ و خرید دفترچه خدمت .

 

    1. مراجعه به پزشک ( ترجیحا متخصص ) جهت معاینه و ارائه نظر راجع به بیماری شما در فرمی که در دفترچه خدمت موجود است .

 

    1. انجام واکسیناسیون طبق توضیحات داخل دفترچه خدمت .

 

    1. تکمیل مدارک طبق راهنمایی های دفترچه خدمت .

 

    1. مراجعه مجدد به پلیس + ۱۰ و ارسال مدارک .

 

    1. انتظار برای دریافت نامه معاینه اولیه . معمولا پس از گذشت ۲ هفته از تاریخ ارسال دفترچه ، دعوت نامه ای دریافت می کنید که شما را در تاریخ معینی ، به یکی از بیمارستان های مورد اعتماد ناجا در شهرتان معرفی می کند .

 

    1. مراجعه به بیمارستان معرفی شده جهت معاینه و آزمایشات . در این بیمارستان پس از احراز هویت شما با کارت ملی و ثبت اثر انگشتان و پرداخت هزینه معاینه و آزمایشات به اتاق معاینه میروید . در مورد شخصی بنده که مشکل قلبی داشتم ، در بیمارستان سجاد حدود ۹۰ هزارتومان بابت اکوی قلب و معاینه پرداخت نمودم . این یعنی آزمایشات قبلی شما را قبول ندارند و تمامی آزمایشات مجددا در این مرحله از شما اخذ می شود . راجع به اهمیت این مرحله تردید نکنید . معاف شدن یا نشدن شما خیلی به این مرحله بستگی دارد .

 

    1. انتظار برای دریافت نامه مراجعه به شورای پزشکی ناجا. معمولا ۲ هفته بعد از معاینه در بیمارستان ناجا دعوت نامه شورای پزشکی به دست تان میرسد و باید در تاریخ ذکر شده در نامه که معمولا ۱۰ روز بعد است به شورای پزشکی ( در تهران : میدان سپاه ، سازمان نظام وظیفه ) مراجعه کنید .

 

  1. مراجع به شورای پزشکی . در این شورا در بدو ورود باید ۱۰ هزار تومان هزینه شرکت در شورا را به بانک ملی پرداخت کنید . سپس منتظر می مانید تا اسمتان در شورا خوانده شود . در اتاق معمولا پزشکان فقط پرونده تان را می خوانند و اصلا با شما حرف نمیزنند . سپس از اتاق خارج می شوید و منتظر می مانید تا نتیجه را بخوانند . عده ای معاف می شوند . عده ای معاف از رزم و عده ای سرباز .

 

    1. واریز مبلغی به حساب ناجا و بردن عکس و مدارک به نظام وظیفه در روز بعد از شورا .

 

  1. ارسال کارت معافیت پس از گذشت ۱ ماه به آدرس منزل .

+ به عنوان نمونه :

 

    1. تاریخ ثبت پلیس +۱۰ ( ۹۰/۹/۲۹ ) ( مرحله ۵ )

 

    1. نامه بیمارستان ( ۹۰/۱۰/۱۳ ) ( مرحله ۶ )

 

    1. تاریخ مراجعه به بیمارستان ( ۹۰/۱۰/۱۴ ) ( مرحله ۷ )

 

    1. نامه کمیسیون ( ۹۰/۱۰/۳۰ ) ( مرحله ۸ )

 

    1. تاریخ کمیسیون( ۹۰/۱۱/۱۰ ) ( مرحله ۹ )

 

  1. تاریخ شورای عالی پزشکی ( ۹۰/۱۱/۲۵ )

 

دریافت گذرنامه برای مشمولین خدمت  :

دانشجویان مشمول نظام وظیفه که پذیرش خود را دریافت نموده‌اند، برای اینکه بتوانند اجازه خروج دائم خود را از نظام وظیفه دریافت کنند لازم است که در وزارت علوم تشکیل پرونده دهند. تشکیل پرونده در وزارت علوم هم منوط به اتمام دوره تحصیلی جاری و دریافت نامه فراغت از تحصیل است.

با توجه به این که اغلب دانشجویان سال آخر، در اواخر تیر فارغ التحصیل می‌شوند، تشکیل پرونده، دریافت اجازه خروج دائم و گذرنامه حداقل تا انتهای مرداد زمان می‌برد. این مساله باعث می‌شود تا دانشجویان زمان کافی برای دریافت ویزا را از دست داده، نتوانند در آغاز ترم پاییز در مقصد مورد نظر حضور یابند. راهی که برای این مورد وجود دارد دریافت پاسپورت قبل از فارغ اتحصیلی و اقدام برای ویزا با استفاده از پاسپورت دریافت شده می‌باشد. به این ترتیب تا قبل از فارغ التحصیل شدن وضعیت ویزا هم مشخص شده است و می توان به سرعت برای اجازه خروج دائم از طرف وزارت علوم اقدام کرده، از کشور خارج شد. دریافت گذرنامه در زمان دانشجویی به چهار روش زیر می باشد :

سفر زیارتی:

یکی از روش‌های دریافت گذرنامه در زمان تحصیل، رفتن به یکی از کشورهای زیارتی عربستان، عراق و یا سوریه می‌باشد. برای این منظور باید نامه‌ای خطاب به معاونت وظیفه عمومی، از یکی از کاروان‌های زیارتی دارای مجوز از سوی سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه دانشجو قصد زیارت به یکی از این کشورها را دارد دریافت کنید. در این نامه باید مشخصات شما و تاریخ شروع و پایان سفرتان ذکر شده باشد. برای اطلاع از دفاتر زیارتی دارای مجوز از سوی سازمان حج و زیارت باید به سامانه جامع کارگزاران حج و زیارت یا روابط عمومی حج و زیارت استان تهران واقع در طبقه اول سازمان حج و زیارت در خیابان آزادی مراجعه کنید و فهرست دفاتر مجاز مناطق ۲۲ گانه تهران را به همراه تلفن و نشانی دریافت کنید. نامه دریافتی از کاروان خطاب به معاونت وظیفه عمومی را باید به دانشگاه برده و پس از طی مراحل اداری در دانشگاه، نامه ای به سازمان نظام وظیفه صادر می شود. سپس با استفاده از نامه دانشگاه به سازمان نظام وظیفه ناجا واقع در میدان سپاه می توان در نظام وظیفه با گذاشتن ودیعه برای دریافت اجازه خروج اقدام کرد. ودیعه لازم برای سفر به عراق(در صورت باز بودن مرز) و عربستان ۵ میلیون تومان به صورت تعهد محضری و ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد و ودیعه لازم برای سفر به سوریه ۱۵ میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی می‌باشد. لازم به توضیح است که وقتی در نظام وظیفه کار تایید نامه دانشگاه و گذاشتن ودیعه و تایید آن به اتمام رسید مسئول مربوطه مجوز خروج شما را بصورت الکترونیکی برای پلیس +۱۰ صادر می کند. اکنون شما با مراجعه به هر یک از مراکز پلیس +۱۰ و دریافت و تکمیل پوشه و فرم گذرنامه می توانید پاسپورت بگیرید.

سفر غیر علمی:

روشی برای خروج از کشور می باشد که برای آن باید ۱۵ میلیون تومان نقد یا ضمانت نامه بانکی ودیعه بگذارید. با این نوع سفر می توانید از اقوام خود در خارج از کشور دیدن کنید یا به کارهای خود برسید.

سفر نیمه علمی:

روش دیگر برای خروج از کشور، سفر نیمه علمی برای مواردی مانند شرکت در امتحانات GRE ،TOEFL و موارد مشابه است. دریافت اجازه خروج به این منظور تا حدی ساده تر از دریافت اجازه خروج برای سفر زیارتی است. برای این مورد کافی است دانشگاه را قانع کنید که می خواهید به قصد یکی از موارد ذکر شده از کشور خارج شوید. معمولاً اگر دانشجوی کارشناسی ارشد باشید، درخواست شما به سادگی تایید خواهد شد. در غیر این صورت بسته به سابقه شما در دانشگاه ممکن است به راحتی درخواست شما را قبول کنند، ممکن است به شدت سخت گیری کرده و از شما مدارک عجیبی بخواهند (مانند برگه ثبت نام در امتحان) و یا اصلاً با درخواست موافقت نکنند. دلیل این مورد هم تاکید نظام وظیفه بر دانشگاه ها است که برای صدور اجازه خروج دانشجویان کارشناسی دقت زیادی داشته باشد. در هر صورت بعد از دریافت نامه مربوط به اجازه خروج برای سفر نیمه علمی، می توانید نامه را به اداره نظام وظیفه برده و مراجل قرار دادن وثیقه را طی کنید. برای این نوع سفر، وثیقه به صورت ۸ میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی دریافت می شود.

سفر علمی:

این روش برای مواردی مانند فرصتهای مطالعاتی، شرکت در کنفرانس، ارائه مقاله و سایر سفرهای علمی با تایید وزارت علوم، وزارت بهداشت و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سپردن وثیقه به مبلغ ۵ میلیون تومان وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی.

    • توجه توجه :

لازم به ذکر است که در زمان نوشتن این مطلب، ودیعه لازم برای سفر به عراق(در صورت باز بودن مرز) و عربستان ۵ میلیون تومان به صورت تعهد محضری و ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد و ودیعه لازم برای سفر به سوریه ۱۵ میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی می‌باشد. بنابراین در صورت امکان دریافت نامه‌ای برای سفر به عربستان و یا عراق به مراتب بهتر از دریافت نامه‌ای برای سفر به سوریه است.

نظام وظیفه ضمانت نامه بانکی را معادل پول نقد می داند. بنابراین در صورتی که به کشور برنگردید، یا با تاخیر برگردید یا به کشوری بجز کشوری که تأیین کرده اید سفر کنید، نظام وظیفه وثیقه شما را ضبط می کند.

اگر در تهران ساکن هستید، بعد از آنکه به نظام وظیفه مراجعه کردید باید فرم مخصوص خروج از کشور را در سالن ۳ تهیه فرمایید بدین طریق مبلغی که باید به صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی پرداخت کنید و لازم بودن تعهد محضری مشخص می گردد. سپس ابتدا مبلغ ودیعه را به یکی از روش های زیر پرداخت نمایید:

۱٫ جهت واریز مبالغ تا سقف پنج میلیون ریال -سفرهای زیارتی- به صورت نقد در بانک قوامین مستقر در سالن ۳٫

۲٫ واریز مبالغ بیش از پنجاه میلیون ریال توسط کارتهای عضو شتاب در بانک قوامین مستقر در سالن ۳ سازمان وظیفه عمومی(حضور صاحب عابر بانک به همراه کارت شناسایی معتبر الزامی است).

۳٫ توسط یک فقره چک رمزدار بین بانکی در وجه بانک کشاورزی شعبه چیذر کد ۱۰۶۰(مستقر در سازمان وظیفه عمومی) جهت واریز به شماره حساب ۳۵۲۱۴۰۱۹۶ به نام بانک قوامین. پس از واریز مبلغ از اصل فیش و فرم خلاصه پرونده خروج از کشور سازمان وظیفه عمومی هر کدام دو نسخه کپی تهیه نموده و به باجه بانک قوامین مستقر در سالن ۳ سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید.( لازم به ذکر است که روز های کار موسسه قوامین برای نظام وظیفه شنبه الی ۴ شنبه است همچنین میتوانید با شماره تماس موسسه قوامین برای امور نظام وظیفه تماس حاصل فرمایید ).

سپس گواهی مربوطه را از این صندوق اخذ کرده و آن را در صورت لزوم به همراه تعهد محضری به باجه خروج از کشور مشمولان واقع در سالن ۳ تحویل دهید. سپس اجازه خروج شما بصورت الکترونیکی صادر می شود و شما می توانید با مراجعه به هر یک از دفاتر پلیس +۱۰ درخواست گذرنامه نمایید تا به آدرستان پست شود.

استرداد ودیعه فقط ۵ روز بعد از تاریخ اتمام مجوز صورت میپذیرد. در صورت مراجعه زودتر به بانک استرداد ودیعه انجام نخواهد شد.